Programul Vânător de mine al Forţelor Navale române este pe drumul cel bun. Prima navă şi echipajul său au îndeplinit standardele de operaţionalizare şi sunt gata pentru îndeplinirea misiunilor ce le revin. Al doilea vânător de mine se află în şantierele britanice, iar echipajul său se pregăteşte intens, fiind aproape pentru deplasarea în Scoţia pentru recepţie şi antrenamentele specifice. Astfel, Forţele Navale române vor avea curând o nouă capabilitate care să facă faţă provocărilor din Marea Neagră, mai ales în privinţa minelor marine în derivă. Aşa că noua tehnologie trebuie înţeleasă şi folosită la capacitate maximă de marinarii militari.
Am fost timp de câteva zile alături de echipajul vânătorului de mine M 270 Sublocotenent Ion Ghiculescu comandat de locotenent-comandorul Denis Giubernea. I-am privit pe marinarii militari cum se instruiesc, cum folosesc tehnica de luptă contra minelor în avantajul lor, cum adună experienţă cu fiecare ieşire pe mare. Nu au un program uşor, sunt conştienţi de aşteptările tuturor în privinţa lor şi de aceea se pregătesc continuu. Studiază, citesc, scriu, se antrenează pe tehnică şi aplică proceduri. Se deschide un nou drum în Forţele Navale române în ceea ce priveşte lupta contra minelor marine. M-am regăsit cu prieteni vechi, din misiuni anterioare şi le-am citit bucuria în ochi că acum folosesc o tehnologie performantă. Echipajul este mai mic decât la dragorul maritim, aşa că fiecare marinar militar trebuie să înveţe şi alte atribuţii.
Am vorbit cu căpitanul Claudiu Pană despre tot ce înseamnă provocarea numită vânător de mine. Alături de el, i-am privit pe marinarii militari cum desfăşoară diferite exerciţii, cum lucrează cu migală, atenţie, răbdare şi acurateţe în centrul de conducere a luptei, opsroom. Căpitanul Claudiu Pană mi-a prezentat ce înseamnă viaţa şi pregătirea pe acest tip de navă. Nu are o sarcină uşoară, mai ales că echipajul are doar un an de când lucrează împreună, dar au trecut prin multe examene. Selecţia, luarea în primire a vaporului, pregătirea în Scoţia cu membrii Royal Navy, drumul spre casă, operaţionalizarea şi certificarea lui M 270. Etape executate cu brio de echipaj. Punem bazele doctrinei folosirii în forța noastră navală a vânătorului de mine. Aceasta înseamnă manuale, instrucțiuni și tot ceea ce trebuie pentru implementarea standardelor NATO în Forțele Navale în acest nou domeniu de luptă contra minelor marine. Plus să nu uităm pericolul acestora din Marea Neagră. Noi nu facem doar misiune de vânătoare, de descoperire a minelor marine, ci suntem antrenați să monitorizam traficul maritim, să cercetăm drumuri recomandate, să creăm pase pentru siguranța navelor comerciale şi militare.
Căpitan Claudiu Pană
Căpitanul Claudiu Pană este ofiţer secund la bordul vânătorului de mine din septembrie 2023. Are 30 de ani şi este născut în Constanța. A crescut printre militari, la Topraisar, unde tatăl său a fost ofiţer. În 2016 a absolvit Academia Navală Mircea cel Bătrân, specialitatea navigație, echipamente navale și hidrografie. A venit în Divizionul 146 Nave Minare Deminare și aici a rămas. A activat pe toate navele unității, fie dragoare maritime sau puitorul de mine și plase. A participat la multe misiuni externe și la exerciții internaționale. Anul trecut a dorit să răspundă unei provocări și a ales să facă parte din primul echipaj al vânătorului de mine M 270. Am fost atras de noutate, de a face față unei noi provocări. Am fost la bordul unei astfel de nave la exerciții internaționale în Spania și Estonia. La ultimul, chiar pe o navă din aceeași clasă ca a noastră, Sandown. Am avut un sentiment de mândrie când am urcat pentru prima dată la bordul navei noastre în șantierul scoțian, alături de comandant, locotenent-comandorul Denis Giubernea. Nu pot spune în cuvinte ce am simțit atunci. Apoi, a urmat munca. Luarea în primire, instruirea și drumul către țară. Totul cu un echipaj nou, chiar dacă mă știam cu mulți dintre ei, spune căpitanul Pană. Perioada de pregătire din Scoția a fost una intensă, dar efortul a fost sprijinit de toți membrii echipajului, de la comandantul navei, până la ultimul militar din statul de organizare. Fiecare la locul său de muncă a dat totul. Ușor, colectivul s-a închegat și a devenit un echipaj, chiar dacă timpul a fost scurt, dar cu o pregătire grea. Apoi a venit drumul spre casă, în noiembrie și decembrie, cu vreme potrivnică, din Scoția prin Oceanul Atlantic, Marea Mediterană și Marea Neagră, cu mai multe escale. Echipajul a strâns rândurile, s-a călit. Am plecat pe o ploaie tipic britanică. Traversarea golfului Biscaya a fost o perioadă destul de dificilă, dar a trecut cu bine. Drumul spre casă a fost de aproape 5000 de mile, parcurs într-o perioadă de 32 de zile în condiții nefavorabile. Am ajuns cu bine acasă, iar acum suntem un echipaj cu experiență, cu un moral foarte bun și sănătos. Ne-am bucurat enorm să ne vedem familiile după câteva luni de despărțire, afirmă el. După o mică pauză, nava și echipajul lui M 270 au început alte etape fierbinți: certificarea și operaționalizarea. Peste acestea, întocmirea de proceduri standard de operare și alte documente, mai ales că e prima navă de acest tip din Forțele Navale române. O perioadă cu multe provocări și sacrificii, mai ales că e un alt început de drum. Ritmul la bordul navei este alert. Se învață, se câștigă experiență cu fiecare misiune sau ieșire pe mare. Căpitanul Claudiu Pană este implicat peste tot pe navă fie instrucție, condiții de viață ale echipajului, starea vânătorului de mine. Un efort susţinut, uneori epuizant, dar rezultatele încep să se vadă. Avem parte de o munca asiduă, continuă. Ştim că nu e pentru o periodă scurtă, ci va continua câțiva ani de acum încolo. În fiecare colţ a lui M 270 se munceşte, se învaţă, sunt antrenamente. Mă bucur să văd reziliența echipajului, faptul că este dispus și poate să ducă un efort foarte mare. Ne închegăm foarte bine ca echipaj, declară căpitanul. După muncă vin și aprecierile. Căpitanul Claudiu Pană a câștigat titlul de Ofițerul Anului 2023 în Forțele Navale la Gala Forțelor Navale române desfășurată la sfârșitul lunii trecute.
Polițiștii de frontieră din cadrul Gărzii de Coastă împreună cu lucrători din cadrul A.R.B.D.D. au desfășurat o acțiune pe linia prevenirii și combaterii braconajului piscicol în Delta Dunării, ocazie cu care au prins în flagrant un bărbat în timp ce pescuia ilegal sturioni pe Marea Neagră, dintr-o ambarcațiune, cu ajutorul unor plase.
Polițiștii de frontieră din Grupului de Nave Sulina, împreună cu polițiști de frontieră din cadrul Serviciului Teritorial al Poliției de Frontieră Tulcea și lucrători din cadrul A.R.B.D.D. au desfășurat o acțiune de prevenire și combatere a braconajului piscicol pe Marea Neagră. Cu această ocazie au interceptat o ambarcațiune cu o persoană la bord, care se deplasa în viteză spre gura de vărsare a brațului Sf. Gheorghe. La vederea echipajelor poliției de frontieră, persoana în cauză a aruncat din barcă, în mare, 4 exemplare de sturion și un exemplar de calcan. În urma verificărilor s-a stabilit că exemplarele de pește erau legate cu o funie, având atașată o ancoră care permitea scufundarea rapidă a peștelui și o plută cu ajutorul căreia persoana în cauză ar fi putut ulterior identifica și extrage peștele din apă. Exemplarele de pește au fost recuperate și eliberate în mediul natural, iar 94 de metri plase descoperite ulterior, precum și ambarcațiunea cu motorul aferent, au fost ridicate în vederea confiscării și introduse în camera de corpuri delicte a Gărzii de Coastă. Polițiștii de frontieră efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii unor infracțiuni la regimul braconajului piscicol, sub coordonarea Parchetului de pe Lângă Judecătoria Tulcea, mai transmite sursa citata.
Sursa: Incisiv de Prahova